Opdracht 1
Muziek Bingo
De leerlingen mogen via 'YouTube' luisteren naar allerlei muziekstijlen, dit kan rap, blues, salsa, Nederlands, Frans,… zijn. De kinderen mogen naar al de verschillende stijlen horen die er op hun bingo kaartje staan. Nadien laat de juf elke stijl één voor één horen. Wanneer ze denken de juiste stijl te hebben gehoord kruisen ze dit aan op hun bingokaartje, wie als eerste z’n kaartje vol heeft, wint!
Bronnen:
Vraag 1: waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? De leerlingen leren op een speelse manier kennis maken met allerlei stijlen van muziek. In de vorm van bingo wordt er een winnaar bekend.
Vraag 2: waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het 3de leerjaar? De leerlingen luisteren eerst naar de stijlen die op hun kaartje staan en leren zo alle genres wat kennen. Ze kunnen aandachtig luisteren wanneer de juf een stijl laat horen.
Vraag 3: waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm? Omdat de leerlingen bereid zijn om met ICT te werken. Ze leren via 'YouTube' verschillende muziekgenres kennen en wie weet ontdekken ze nog eens een andere stijl die ze niet kenden.
Vraag 4: waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs? Omdat er op een leuke manier met de verschillende muziekstijlen kennis wordt gemaakt. De leerlingen doen actief mee en hopen zo te winnen.
Vraag 5: hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas? De juf maakt kaartjes met de verschillende genres op en zoekt leuke voorbeelden die echt bij die stijl horen. Nadat de juf een bepaald stukje muziek heeft laten horen, laat ze de leerlingen nadenken over welke stijl het nu was en zorgt ervoor dat ze het aankruisen op hun blaadje.
Eindterm: 1