Opdracht 2
Moderne stoelendans (deze opdracht heeft betrekking op beweging)
De leerlingen gaan in een groepje een moderne stoelendans maken. Hoe ze dit doen vinden ze op de site van 'Ketnet'. Via de link, klikken ze rechtstreeks door naar het filmpje, doorheen het filmpje worden er opdrachten gegeven die de leerlingen moeten uitvoeren.
Bronnen:
Vraag 1: waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? De leerlingen zijn bezig met hun lichaam, ze dansen maar gebruiken hierbij een alledaags voorwerp. Via de site van ‘Ketnet’ zien ze dat ze leuke dingen met een stoel kunnen doen.
Vraag 2: waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het 3de leerjaar? Ik denk dat leerlingen van deze leeftijd wel naar ‘Ketnet’ kijken en misschien zelfs spelletjes op de site spelen. Ze kunnen hier goed mee werken.
Vraag 3: waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm? De site van ‘Ketnet’ is veilig, de leerlingen kunnen hier goed mee werken.
Vraag 4: waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs? Omdat het een originele manier van dansen is. Ook kent iedereen wel het spelletje, de stoelendans waarbij iedereen rond de stoelen moet dansen en er telkens een stoel wordt weggenomen. Deze activiteit geeft de term stoelendans, een nieuwe definitie.
Vraag 5: hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas? Wanneer de kinderen zich in groepjes van 4 verdelen zullen er voldoende computers beschikbaar zijn. De banken worden opzij geschoven en de groepjes voeren de opdrachten uit.