Opdracht 3
Componeer een lied
De kinderen gaan een eigen lied maken. Ze spelen zelf de dj. Ze kunnen kiezen uit houtblazers, koperblazers, harpen, piano, troms,…
Bronnen:
Vraag 1: waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? Omdat de leerlingen ook zelf eens kunnen ondervinden hoe het is om een liedje te componeren. Ze mogen dit alleen of per 2 doen.
Vraag 2: waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het 3de leerjaar? Op die leeftijd zijn kinderen wel bezig met muziek maar kennen ze misschien de techniek of het werk er niet achter. Langs deze weg kunnen ze dit een stukje ontdekken.
Vraag 3: waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm? Omdat ze op een zelfstandige manier deze opdracht kunnen doen en zelf kunnen nagaan of ze er iets van gebakken hebben.
Vraag 4: waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs? Omdat de leerlingen op een creatieve manier met muziek bezig zijn en hierdoor gevoel voor ritme en klank krijgen.
Vraag 5: hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas? Weer afhankelijk van het aantal beschikbare computers, worden het aantal pc’s bezet door de leerlingen. Wanneer er veel kinderen met 2 willen werken zullen er meer leerlingen kunnen mixen.