Opdracht 6

Originele muziekinstrumenten

De klas verdeelt zich in groepjes, per groepje van 2 of 3 ga je een presentatie maken over een gekozen muziekinstrument, let op, het mag geen bekend instrument zijn zoals een gitaar, viool, piano, blokfluit of drumstel. Zoek eens wat verder. Door het maken van een ‘PowerPoint’ leren de kinderen ons iets over hun instrument. 

 

Bronnen:

 
    Powerpoint
 

https://www.koekeltjes.nl/

 

Verantwoording:

 

Vraag 1: waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? Via webpagina’s, encyclopedieën en woordenboeken zoeken de leerlingen een onbekend instrument.

Vraag 2: waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het 3de leerjaar? De kinderen van deze leeftijd zijn oud genoeg om al een aantal instrumenten te kennen maar nu moeten ze eens wat verder gaan zoeken. Naar iets onbekend.

Vraag 3: waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm?  Omdat ze met behulp van ICT, informatie opzoeken over hun instrument, het gaan verwerken en voorbereiden via een ‘PowerPoint’ presentatie.

Vraag 4: waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs? Er wordt geen saaie spreekbeurt gehouden maar het wordt leuk gemaakt met  een ‘PowerPoint’. De leerlingen kunnen hier hun eigen ding mee doen en er leuke effectjes in steken.

Vraag 5: hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas? De klas is in groepjes verdeelt dus zouden er normaal gezien genoeg computers ter beschikking moeten zijn. Ze werken samen en zoeken interessante informatie. 

 

Eindterm: 6