Opdracht 7

Videoclip

Thuis hebben de leerlingen via ‘Paint’ een beeld gemaakt over waar zij graag een videoclip zouden willen opnemen mochten zij bekende zangers of zangeressen zijn. Dit kan op het strand, in een restaurant, snoepwinkel,… Dit programma is makkelijk te downloaden en handig in gebruik. Thuis worden de beelden afgedrukt en kort toegelicht in de klas. Nadien verdienen ze een mooie plaats in de klas zodat iedereen dit kan zien.

 

Bronnen:

 
 

Vraag 1: waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? De leerlingen leren ook thuis werken met ICT. De taak die ze thuis gemaakt hebben, presenteren ze in de klas. Zo kunnen ze verwoorden wat ze gedaan hebben, hoe en waarom.

Vraag 2: waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het 3de leerjaar? De leerlingen kunnen werken met eenvoudige programma’s en het past in hun leefwereld. Ze kunnen eventueel hulp vragen aan een oudere broer/zus of ouders.

Vraag 3: waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm? Deze eindterm geeft louter het presenteren weer. Daarom dat de leerlingen de taak, voorafgaand aan de presentatie, thuis voorbereiden.

Vraag 4: waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs? Omdat de leerlingen meestal videoclips zien van zangers of zangeressen op televisie. Nu kunnen ze zelf een videoclip maken of toch bedenken waar ze dit zouden willen doen en dit dan in ‘Paint’ weergeven.

Vraag 5: hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas? De leerlingen zorgen ervoor dat deze opdracht thuis wordt gemaakt. Nadien komt er een moment waarop de leerlingen hun werkje kunnen voorstellen en er kort wat over vertellen. Waarom ze die bepaalde plaats gekozen hebben, of ze enkel in beeld willen of met de band.

 

Eindterm: 7