Opdracht 8

Move tegen pesten (deze opdracht heeft betrekking op beweging)

Tijdens de LO les wordt het dansje van de move tegen pesten geoefend, de leerlingen worden gefilmd en nadien bekijken we de beelden in de klas via het smartboard. De leerkracht zegt wat er beter kan en wat er al heel goed was. Op het schoolfeest, moet het 3de leerjaar allemaal samen op het podium dit dansje opvoeren dus moet het perfect zijn. 

 

Bronnen:

 
 

Vraag 1: waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? Pesten is iets dat in elke school voorkomt. Als je er makkelijk over kan praten en in dit geval dansen, creëer je misschien meer een samenhorigheidsgevoel omdat je er iets tegen wil doen. De kinderen kunnen er makkelijker over praten als ze zien dat dit onderwerp niet taboe is.

Vraag 2: waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het 3de leerjaar? Leerlingen van deze leeftijd kijken naar ‘Ketnet’ en zien vaak het dansje voorbij komen. Ze vinden het zelf ook leuk om te leren want als ze het dan thuis op televisie zien, kunnen ze meedansen.

Vraag 3: waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm? Er wordt gebruik gemaakt van een camera, de leerlingen beseffen dat dit een duur apparaat is dat niet kapot mag gaan. Het dansje wordt stap voor stap aangeleerd, zo zijn de kinderen direct mee.

Vraag 4: waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs? Omdat de leerlingen met iets bezig zijn dat ze dagelijks op televisie zien, waar ze mee in contact komen. Ook tonen ze zo dat ze tegen pesten zijn en niet willen dat er op hun school gepest wordt.

Vraag 5: hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas? In de beschrijving vermeld ik dat dit in de turnles wordt gedaan maar dit kan ook door de juf of meester van de klas zelf gegeven worden. Eventueel in de turnzaal of als de klas groot genoeg is, daar. Wel moet er internetverbinding zijn zodat het filmpje kan getoond worden op 'YouTube'. Die meneer legt stap voor stap uit hoe je het dansje moet doen.

 

Eindterm: 8