Opdracht 3
Bingel
De leerlingen werken met ‘Bingel’, dit is een oefensite voor leerlingen van de lagere school. Als de school hiermee werkt heeft elk leerjaar z’n eigen eiland boordenvol oefeningen over WO, wiskunde, taal en godsdienst. Wanneer je goed oefent krijg je 'pingping', een soort van punten waarmee je spelletjes kan spelen en kleren kan kopen voor je avatar.
Bronnen:
Verantwoording:
Vraag 1: waarom helpt deze activiteit bij het bereiken van de doelstellingen van het vak? Omdat ook hier de leerlingen kunnen oefenen op bepaalde delen van een vak waar ze nog niet zo goed in zijn. Dat kan kloklezen zijn of betalen met euro’s.
Vraag 2: waarom past deze activiteit bij de leerlingen van het 3de leerjaar? Omdat leerlingen van deze leeftijd goed overweg kunnen met de computer. Ook wijst 'Bingel' zichzelf helemaal uit en is echt makkelijk in gebruik. Verder kunnen de leerlingen ook thuis verder oefenen, zo ziet de leerkracht, wie op welk deel oefeningen heeft gemaakt.
Vraag 3: waarom past deze activiteit bij de gekozen ICT-eindterm? Omdat de leerlingen zelfstandig kunnen oefenen op 'Bingel', wanneer ze een oefening starten, staan er instructies bij, als ze een fout hebben gemaakt wordt dat ook gemeld en doe je de oefening opnieuw.
Vraag 4: waarom verhoogt deze activiteit de kwaliteit van het onderwijs? De leerlingen werken zelfstandig, leren dit dan ook en doen dit op een leuke manier. De meeste leerlingen vinden oefenen op de computer leuker dan in een boek. De oefeningen op 'Bingel' zijn origineel en sluiten aan bij de leefwereld van de kinderen. Ook werkt het oefenen motiverend want hoe meer oefeningen ze goed hebben, hoe meer 'pingping' ze verdienen en dus meer spelletjes kunnen vrij spelen.
Vraag 5: hoe zou je dit praktisch aanpakken in de klas? Wanneer er een computerzolder beschikbaar zou zijn op school zou ik de leerlingen daar laten oefenen, zo kan iedereen tegelijk aan een computer. Is dit niet het geval, dan gaan we ook hier weer om de beurt gaan werken en met een bepaalde tijd.
Eindterm: 3